Ученик „разведе“ десетокласници в симулиран съдебен процес
Какво е да си съдия, ищец, ответник, свидетел, вещо лице? Това разбраха от първо лице учениците от ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ в Ловеч, които в края на юни разиграха симулативен съдебен процес в една от заседателните зали на Районен съд - Ловеч. С него приключи за тази учебна година Образователната програма на ВСС и МОН „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“, която Окръжен съд – Ловеч осъществява вече осем години.
Единайсетокласникът Александър Ангелов (в ролята на съдията) постави за разглеждане гражданско дело, образувано въз основа на искове за развод, за родителски права, за издръжка, за предоставяне ползването на семейното жилище и за промяна на фамилното име след развода. В ролите на ищец и ответник влязоха десетокласниците Симона Василева и Венцислав Георгиев. Техни адвокати бяха съответно Мария Йотова и Антон Петров.
Основна роля по създаването на сценария, организирането и реализирането на симулативния съдебен процес имаше координаторът на Образователната програма на ВСС и МОН в Окръжен съд – Ловеч съдия Пламен Пенов. Под неговите методически указания учениците от Езиковата проведоха съдебния процес по всички правила на ГПК. Протоколът се водеше от съдебния секретар в Окръжен съд – Ловеч Христина Христова.
Делото беше решено в едно заседание. Страните представиха своите писмени доказателства, направиха доказателствени искания и възражения срещу исканията на насрещната страна. Съдът изслуша „детето“ в присъствие на социален работник от ДСП, проведе разпит на свидетели и изслушване на вещо лице, след което обяви своето решение публично, в присъствието на страните. „Съдия“ Ангелов постанови, че ответникът (съпруг, който в последните години неглижирал семейството си, заради високоплатената си работа) е виновен за разтрогването на брака. Съдът не прие за доказано твърдението на ищцата, че ответникът е имал извънбрачна връзка.
След края на делото съдия Пламен Пенов обясни, че е избрал за предмет на симулативния процес дело за развод, защото сюжетите по този тип дела са житейски понятни за учениците, в повечето от тях се засягат интереси на деца и с оглед на това, подготвящите се за участие ще могат по-лесно да влязат в ролите си, без да изпитват затруднение от липсата на юридическа подготовка.
„Важното е да знаете, че в съдебния процес процедурата осигурява равни възможности и на двете страни. В истинския живот правораздаването се случва точно, както го разиграхме с вас – с разпит на вещи лица, с разпит на свидетели“, допълни съдия Пенов.
Симулативният съдебен процес е кулминацията на образователния курс, който се провежда всяка учебна година в рамките на Образователната програма на ВСС и МОН. Целта му е, след като са преминали лекционен курс, включилите се в Програмата ученици да придобият практически впечатления за характера, процедурите и структурата на един съдебен процес, както и за правомощията, правата и задълженията на отделните участници в него.